Tuesday, November 29, 2022

PERTAMA KALI MASAK NASI AMBENG SENDIRI

Cuti peristiwa bersambung hujung minggu kami tak kemana-mana pun pusing-pusing dalam Kuantan je mengenangkan Pia nak exam UPKK.Pagi semalam pun malas nak keluar sarapan saya cadang nak masak nasi ambeng.Seumur hidup baru pertama kali masak sendiri.Biasa beli makan kat kedai.Kali ni saya nekad nak cuba buat sendiri.

Saya ic 01 pernah 11 tahun di Johor ikut ayah bertugas di Batalion 6 PGA Bakri,Muar.Mungkin sebab uri saya kekal di sana yang buat saya suka makanan johorean style😂

Tiap kali teringin nak buat nasi ambeng saya rasa renyah sebab banyak stepnya.Lagipun 2orang dalam rumah ni selalu tak setuju bila saya cakap nak masak nasi ambeng.Diaorang tak suka katanya nasi ambeng tak sedap tak boleh terima makan nasi dengan mee goreng.Bila tengok WW NASI AMBENG DANA balik mengundi haritu tekak saya dah tak boleh tahan.Saya paksa 2beranak ni makan dan terima apa yang saya masak,sedap atau tak kena makan sebab saya dah selalu ikut selera diaorang.Akhirnya diaorang kalah😎

Cuba masak versi saya belum lengkap tak ada sambal goreng jawa cuma lawan dengan urap kacang botor,taugeh mesti rangup dan ada cekur.Sepatutnya lauk kena complete baru ngam kan...
Saya siap masak tengok Waled dah bentang tikar dekat dapur katanya jom lah berkelah makan kat bawah je lah nak suasana makan dalam talam.Nampaknya dia dah akur hehe..Alas talam dengan daun pisang,daun pisang tu dah 2 bulan dalam peti ais nasib baik masih segar.Tengok bahagian mee goreng tu tetap dia tak nak makan dia pusing hala ke saya.Pia lagi la cuma makan nasi dengan ayam masak kicap je yang tu memang favourite dia.Hari-hari masak kicap pun tak apa.Resepi untuk simpanan saya budak baru belajar hihi
Serondeng kelapa: Kelapa parut,bawang merah,putih,cili kering,ketumbar,jintan manis,putih,gaul rata garam dan gula.Letak atas dapur masak sampai kering.Masuk daun limau purut.
Ayam masak kicap: Goreng ayam gaul garam kunyit,,tumis bawang merah putih,halia,lengkuas,kayu manis,bunga lawan,cengkih dan serai ketuk.Sos cili,sos tiram,asam keping,letak kicap air sedikit tutup dengan tudung periuk bagi mesra.Perasakan dengan gula garam.
Mee goreng:Mee kuning basuh&tos.Bawang merah,putih,cili kering tumis sampai pecah minyak masukkan kicap.Perasakan garam dan gula.Kalau ada daun kucai lagi sedap kan
Urap kacang botor: Hiris nipis kacang botor,sangai sekejap kelapa dan bahan yang ditumbuk kasar bawang merah,udang kering,cekur.Gaul kelapa semuanya perasakan garam dan perah limau nipis.

Dah habis sedulang nasi ambeng saya tanya diaorang sedap tak?Sedap katanya..berani cakap tak sedap haha...tak tau la betul-betul sedap atau sekadar ambil hati,Waled cakap kenapa yang dia pernah makan sebelum ni tak sedap yang ni sedap pula,eleh saja je kan nak jaga hati saya la tu😜bagi saya yang masak sendiri ni dah sedap puas hati dapat makan.
 







8 comments:

  1. wahhhhh terbaik kak, sedap nampaknya tu kak. Takpe lepas ni akak buat sambal goreng, lepastu urap tu buat guna pucuk ubi lagi ngam... tambah rempeyek kacang tanah dgn bilik pun ngam kak oi... dana bagi 5star la untuk ns ambeng akak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kena repeat ni Dana nnt nak lengkapkan lauk2nya..orang jawa memang makan dengan rempeyek ye..mmm sedapnya terliur plk rasa

      Delete
  2. S x pandai makan tapi suka tgok orang makan nasi ambeng...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SA tak lama lagi dah boleh makan nasi ambeng tu dah nak jadi bangsa johor kan hehe

      Delete
  3. Aduhhh....ujian apakah ini...akan teringat2lah ni...
    sukanya saya dengan nasi ambeng....Pernah beberapa kali buat..tapi sekarang macam tiada dah kerajinan yang dulu

    ReplyDelete
  4. memang nampak renyah pun Afzan..tapi bila makan wallahhhh

    ReplyDelete
  5. Rajinnya kak buat nasi ambeng. Renyah memang renyah nak buatnya. Patutlah suka masakan Johor. Ic 01. Geng lah kita! Buat sendiri lagi puas hati ikut selera sendiri.

    ReplyDelete
  6. Ya ampun! Rindunya saya nak makan nasi ambeng! Dulu pernah buat sendiri kalau teringin.

    ReplyDelete

Terima kasih singgah komen..