Saturday, November 26, 2022

OH ANAK

Saya masih lagi dalam usaha memupuk minat membaca buku Bahasa Melayu pada anak.Yang saya duk perhati anak saya lemah dalam ujian BM,yang paling teruk ujian kelas awal tahun baru-baru ni markah BM dia 60% tapi score dalam BI 98%.Cikgu sangka kami hantar anak tuition English.Tak..tak pernah pun hantar pergi kelas tambahan.Ada juga cikgu tanya kalau dirumah sepenuhnya cakap English ke?Tak juga...ada sekali sekala saja.Kami banyak bercakap Bahasa Melayu.

Saya agak faktor internet salah satu pengaruh anak tidak minat kepada BM.Salah saya juga seawal umur dia 1 tahun sudah diberi iPad sendiri dan didedahkan dengan YouTube Dora the explore,mickey mouse club house banyak lagi la cerita dalam channel Nickelodeon.Sekarang dia boleh menonton movie hollywood tanpa ada subtitle,kadang Walednya saja nak menguji tahap fahaman dia boleh terang satu-satu apa yang disebut pelakon.Saya kalau tak ada subtitle langsung tak faham terus alih mata tengok facebook.Tapi bila kita ajak tengok drama melayu saya suka ajak dia menonton panggungAhad RTM TV1 langsung dia tak tengok terus tutup TV.

Bila nampak Kak Amie selalu berkongsi penulisan beliau dalam cerpen kanak-kanak keluaran Syfe Management buat saya berminat untuk beli dengan harapan anak saya tertarik dengan cerita-cerita rakyat,cerita kehidupan masyarakat melayu,kisah kanak-kanak pada zaman dahulu.Kebetulan Kak Amie bagitahu Syfe ada buat jualan lelong paling murah RM5 untuk 1 buku.Sempat saya order dan dapat la pilih beberapa buku tapi banyak juga yang berkenan di hati tu out of stock.Paling saya suka penghantarannya laju kelmarin order hari ini dah sampai.Saya masih mencari buku hasil penulisan Kak Salami Simon,mungkin boleh beli di shopee.



Nampaknya masih belum disentuh,dah berbuih mulut minta dia baca.Ada juga saya tanya kalau nak saya bacakan untuk dia dengar,katanya nanti dulu ada buku lain yang masih belum habis baca.Kalau buku cerita BI laju saja tak sampai 5 minit bagitahu dia dah siap baca.Bila ke bookstore pun dia akan pilih buku BI.Kad Nilam di sekolah pun penuh dengan senarai buku BI,bila minta pinjam buku di perpustakaan sekolah dan awam pun buku BI yang dipinjam.Bila minta ambil buku BM katanya tak best la....

Saya cukup kagum dengan Cella dia mula menulis blog seusia anak saya sekarang,dari penulisannya tu nampak yang dia matang dari usianya.Sedangkan anak saya hari ini masih ada perkataan Melayu yang kita guna seharian dia tak tahu pun apa maksudnya..Risaunya saya..

Saya janji akan terapkan semangat cintakan Bahasa Melayu dalam diri dia dan tunggu untuk peperiksaan akhir tahun nanti harapnya akan ada kemajuan peningkatan untuk markah Bahasa Melayu.





18 comments:

  1. Ada tulisan saya dalam Wah, Banyaknya Lauk! dan Ikat Tepi atau Ikat Mati.
    Nanti berikan nama penuh, alamat dan no HP ke emel saya salamiez@ gmail.com ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waah kak amie ada sesuatu ke utk Pia...TQ in advance kak

      Delete
  2. Kritikal juga. Mungkin cari buku BM yang budak-budak punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye NA buku budak2 bahasa melayu katanya tak menarik

      Delete
  3. Memang bahaya, sebab wajib lulus BM ni kan. Tapi, nampaknya masih boleh diasah lagi tu, belum terlambat lagi, insyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah SK..saya dulu mak risau sebab tak pandai BI,skrg sy pula risau anak tak pandai BM

      Delete
  4. Aqil pun lemah dalam BM tahap penguasaan penulisan dia tak berapa memuaskan. Risau juga hati ibu. Bila disuruh baca buku novel ke apa2 ada jer alasannya. Pening kepala dibuatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. budak2 sekarang dengan persekitaran agaknya lebih tertarik kepada bahasa inggeris,dengan kawan2 pun kemain lagi speaking..dah tak sama macam kita dulu risau tak mahir BI

      Delete
  5. jamni susah nak minat baca buku sbb ada gadget ., huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia minat baca buku wak cuma tak suka buku dalam bahasa melayu

      Delete
  6. Kan..masa mula² baca blog Cella dulu, saya pun tak sangka budak yang menulis tu. Sebab jenis pandai bercerita.
    Moga Kakak Pia dapat menguasai Bahasa Melayu dengan lebih baik lagi ye. Chaiyokkkk Kak Pia!!! Ahnaff n Pia kecik jadi pompom geng ye. 🤣

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi TQ abg ahnaff dik Pia comel cute je pompom geng

      Delete
  7. tapi bagus jugak ye kak bila didedahkan dengan kartun english dia jadi mahir dengan bahasa inggeris. Cuma itulah bahasa melayu nya pulak lemah, takpe boleh dipupuk lagi kak, cuba bg ganjaran siapa yang boleh baca buku dan faham ceritanya dalam buku tu dapat hadiah.

    ReplyDelete
  8. Bayangkan SA ada 200++ lagi novel yang blom di baca...pergi mana- mana pasti akan beli bila nampak novel baru...

    ReplyDelete
  9. Tiada istilah terlambat nak baiki BM Pia..
    Cella dulu mungkin banyak informasinya dari pembacaan buku-buku cerita BM.
    Lepas baca dia akan bercerita semula kepada saya sambil bertanya perkataan yang dia tak familiar
    Generasi sekarang kadang bukan totaly salah depa..Kadang sebab banyak media sosial yang guna ayat dan perkataan bahasa pasar dan bahasa yang hanya mereka faham.Sayangnya bila nak bina ayat..mereka terkapai-kapai mencari perkataan.
    Tapi bagusnya Pia cemerlang dalam BI..
    Bukan senang nak menguasai BI dengan cemerlang tu..
    Tahniah Pia..!
    BM tu inshaa Allah pasti cemerlang nanti..🤲🤲

    ReplyDelete
  10. pada ammi bagus sebenarnya bila dia lebih mahir berbahasa Inggeris jadi in future bila dia nak further studies dia lebih mudah bergaul dan keyakinan diri dia akan lebih dari yang lain. Ini yg ammi nampak pada orang melayu yang mahir berkomunikasi dalam bahasa inggeris compared dengan yang hanya boleh menulis dalam bahasa inggeris tapi tak boleh nak communicate verbally.

    ReplyDelete
  11. Susah juga kalau Pia kurang minat. Tapi bagusnya dia cemerlang dalam BI. Kena ada kawan yang minat BM ni, boleh sama sama belajar.

    ReplyDelete

Terima kasih singgah komen..