Monday, October 17, 2022

2D1N Pulau Kapas Terengganu

Sebenarnya trip ni untuk hadiah birthday anak tunggul intanpayung sorang tu bulan September lepas..Dari Kuantan kami bertolak lebih kurang pukul 8pagi untuk sampai ke Jeti Marang ambil masa 2jam 30minit. Saya pilih naik bot pukul 11pagi jadi boleh la bersantai-santai saja.Sepanjang jalan highway LPT2 Kuantan-Terengganu tu hujan renyai kejap lebat sampai tak nampak jalan. Dalam hati duk la berdoa cuaca baik di pulau nanti. Takut,risau juga kan sekarang dah la musim hujan ribut  ombak mungkin besar, kami pula baru saja kehilangan saudara lemas di laut,dia keluar memancing dengan bot kawannya. Ada sorang kawannya yang selamat katanya bot dipukul ribut pada waktu malam.

Alhamdulillah sampai Jeti Marang cuaca cerah panas lit-lit. Saya terus ke Kaunter MGH Boat untuk collect tiket boat. Saya ambil pakej dengan ejen termasuk tiket bot,challet, 3x makan cuma kat pulau nanti kena add on life jacket dan snorkeling mask. Saya ada tanya di kaunter tempat letak kereta,katanya ''akak boleh parking mana-mana je jangan cari 'dia' tapi kalau terserempak kena lah bayar" tengah pusing-pusing cari tempat rupanya 'dia' dah follow kita, kena lah bayar 1malam RM9 bila minta resit tak ada pun no.siri Majlis Bandaraya Marang.
Sebelum naik bot kena bayar fi marine park dewasa RM5 kanak2 RM2. Pukul 10.30 dah siap2 nak naik bot.

Sebelum pukul 11 bot dah siap nak gerak. Dari Jeti Marang ke Pulau Kapas sekejap je 15minit tak sempat nak mabuk laut.

Naik speedboat menjerit-jerit melambung-lambung splashed habis basah baju.

Sampai di Pulau Kapas tak boleh terus check in kena tunggu pukul 3,receptionist minta letak beg di cafe saja boleh pergi main air dulu sementara nak tunggu lunch pukul 12.30. Salin swimwear semua pergi sewa life jacket snorkeling mask&snorkel. Pukul 1 katanya kena berkumpul naik bot pergi snorkelling keliling pulau.
Punya semangat nak berenang tengok ikan&coral kononnya, tapi dapat tengok dari atas bot je sebab jellyfish terlalu banyak saya pun tak pasti obor-obor ni datang bermusim ke atau macam mana. semua pakat takut nak turun berenang risau kena sengat.

Kami ada juga la turun sekejap dapat tengok coral cantik-cantik sesambil main elak-elak dgn obor-obor.Pastu dah cepat-cepat naik bot, xkuasa kalau terkena sengat nanti dapat sakit je. Semua orang dah frust tak dapat turun ada yang minta nak balik dah. Kesian orang yang ambil day trip snorkelling mesti tak puas hati.

Kami hanya main air kawasan pantai depan Kapas Coral Beach Resort. Lagi seronok dapat tengok ikan jinak-jinak eh coral pun boleh tahan juga kena pergi ke bahagian tengah sikit. Saya mula-mula masuk air kaki dah cramp dah la masa tu di tengah kawasan nak pijak pasir pun tak jejak..Yang 2orang tu dah seronok tak sedar kita tengah tahan takut&sakit. nasib baik pakai lifejacket. Dapat tengok keindahan batu karang ikan berwarna wani kecil&besar indahnya ciptaan Allah yang sangat cantik..bila ternampak kawasan dalam yang curam gelap terasa kerdil&takut.

Dah petang baru masuk bilik. Bilik biasa je tidaklah selesa sangat. Dalam bilik tak ada TV, kettle nak masak air, kopi teh semua tak ada. Nak air panas kena beli di cafe. Air panas 1 cawan RM2 huhu. Nasib baik tak ada anak kecik nak buat susu. So sebelum datang kena standby air&makanan. Datang sini just enjoy view je lah serba kekurangan nama lagi Pulau kan....

Sebelum maghrib keluar kejap ambil angin pulau waktu petang. Pia minta nak keropok lekor terkejut dengan harganya RM4 8ketul besar ibu jari..makan la nak buat rasa-rasa😅. Waffle RM 7 maklum la pulau kan semuanya susah nak dapat.

Balik bilik siap-siap solat jamak magrib-isyak terus keluar ke cafe untuk dinner. Buffet dah masuk sekali pakej , makanan pun biasa-biasa je tak ada la sedap sangat tapi sebab dah lapar kan terima la semua kekurangan syukur seadanya..Sambil makan layan fire show, sifat buruk saya dari kecik kalau tengok fire show ni hati berdebar takut, tak tau la apa yang takut, kalau waktu kecik takut terkena api kot takut tengok muka fireboy tu berceloreng agaknya, tapi dah tua ni ada lagi perasaan tu..ntahla 😂

Hari kedua lepas subuh sambung tidur jap sementara nak tunggu breakfast. Pia dah tak sabar nak main air lagi. Awal pagi ni air pasang ombak pun kuat. Breakfast dah masuk dalam pakej makanannya sama bagi saya 'kurang sedap'. Buat alas perut boleh la sebelum masuk laut semula..

Lepas breakfast waled sambung tidur jap kononnya risau mengantuk nak drive jauh balik Kuantan. Misi habiskan roti untuk ikan.. sewa lagi lifejacket dan snorkelling goggles, sewa hanya dikira untuk 1hari hingga pukul 6 petang dah kena pulang.Pagi ni nak guna kena la sewa semula.Harga sewa RM25 1set beserta deposit RM20. Pagi ni rugi la sewa nak guna sekejap je sebab dah nak check out jap lagi.

Pukul 10.30 pagi siap-siap naik mandi,kemas barang dan check out. Tunggu bot datang 11.30. Kali ni naik bot kami pilih duduk bahagian dalam risau baju basah..

Sampai je Jeti Marang waled cakap rasa macam baru sampai Malaysia maklumlah di Pulau serba kekurangan. Overall percutian kali ni biasa-biasa saja lah.....

1. Dia yang dimaksudkan tu siapa? orang yang jaga paking ke?
    Macam tak best pulak ek penginapan dipulau nya tu, yelah kalau bilik pun biasa-biasa, pastu serba kekurangan betul ya. Ingat kat pulau seafood ada banyak dan makanan best tidak rupanya ya.

2. Dia tu mungkin ulat parking,rasa tak perlu pun bayar parking untuk guest ke pulau. Maybe saya terkena dengan pakej yang tak best, ataupun pulau ni yang tak best..kami pernah ke pulau redang dan pulau perhentian lagi menarik&puas hati

3. Seronoknya berlibur anak beranak...
    Hahaha..tergelak saya baca waled cakap macam baru sampai Malaysia..🤭🤣🤣

4. syok tu ke pulau...tkpernh lg smp pulau kapas

Terima kasih singgah komen..