Monday, April 10, 2023

PERTAMA KALI BUAT KUIH TAKO

 Bulan puasa ni pantang tengok semua teringin.Haritu tengok MamaCella buat kuih tako dah ikut teringin juga.Maka gigihnya bentukkan acuan tapi daun pandan saya kurang lebar.Nak siapkan acuannya pun dah berejam duk berebut dengan Pia saya nak buat dia pun nak buat berpeluh juga nak adjust,tu lah rajin amat nak buat sendiri kan๐Ÿ˜


Kuih tako ni asal dari mana ye?rasanya belah2 Johor kan kalau belah-belah perak diaorang punya tepung pelita kan?

Saya baru tahu ada kuih limas juga,bezanya kuih limas guna tepung gandum acuan daun pisang,kuih tepung pelita guna tepung beras daun pisang juga,kuih tako guna tepung jagung acuan daun pandan.

Saya tak ada sengkuang cina saya gantikan dengan sweet corn Pia.Ambil sikit letak dalam kuih buat raso-raso.
Tengok acuannya ada besar ada kecil ada senget macam-macam bentuk sakit pula mata memandang.Lapisan hijau rasa manis just nice.

Lapisan putih bersantan rasa lemak-lemak masin.Bila masuk mulut je weh memang sedap buat sendiri ni ye๐Ÿ˜‚

Terima kasih Mama Cella resepinya.Mungkin bagi orang lain senang je buat kuih ni tapi untuk saya first time cuba rasanya baik beli je lah yang makannya sikit je nak buat acuan tu yang lama sebab belum mahir terkial-kial nak bentukkannya.Tapi tak apa dah ada pengalaman nanti kalau ada orang tanya boleh cakap dah pernah buat๐Ÿ’ƒ







20 comments:

  1. cantik kejadiannya tu. terus lapar bila tgk ni haha

    ReplyDelete
  2. Amboiii..anta sikit seketul dua ke sini ๐Ÿคฃ. Nak buat sendiri tak rajinnn

    ReplyDelete
  3. suka jga tako ni , harus cari ni sblm ramadhan berakhir

    ReplyDelete
  4. Wahhh, kreatif jugak letak jagung tu. Kita pernah jumpa Tako Jagung, yg adunan hijau tu dia ganti dengan perisa jagung. Pertama kali jumpa tako ni masa form 4 atau form 5, ada projek kat sekolah.

    ReplyDelete
  5. Jadi, Afzan. Kalo kita dok berjiran, boleh kita bertukor juadah. Akak bagi kuih raya gajus, afzan bagi tako. ๐Ÿ˜

    ReplyDelete
  6. Mula2 uncle baca TAIKO tadi.... terkezut!

    ReplyDelete
  7. Cantik kejadiannya!
    Tako comel begini, tiga empat bungkus masuk mulut ni.

    ReplyDelete
  8. Buat sendiri memang lagi sedap & puashati makan kan...
    Boleh ambik tempahan lepas ni :D

    ReplyDelete
  9. wow cantiknya dana tak pernah cuba buat kak hahahaha. Dana rasa kuih tako ngn tepung pelita lain kak, texture dan rasa lain. Kalau tako belah bawah dia tu rasa mcm agar-agar dan ada sengkuang cina, atas tu je mcm tepung pelita. Tepung pelita bawah dia tu kan yang hijau lembut manis...

    ReplyDelete
  10. Cantik tu Afzan..
    Pia lagi advance la umur 12 tahun dah pandai buat acuan tako.
    Kalau tak silap saya tako ni dari Thailand & dok baca dalam majalah dulu- dulu asalnya tako ni buat guna tepung Hon Kwe.
    Apapun ini dari pengetahuan saya la..selebihnya wallahua'lam

    ReplyDelete
  11. lama tk mkn kuih tako..pandai dia buat

    ReplyDelete
  12. wah..pandainya... sy x reti buat kuih² tradisional ni

    ReplyDelete
  13. wahhhhh๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘dah boleh jual lps niii

    ReplyDelete
  14. Kalau kat sini biasanya banyak kuih tepung pelita.
    Kuih taiko ni jarang2

    ReplyDelete
  15. wahhh...cantiknya kejadian. afzan dah buat dah, MA x try buat lagi ni.. ala..nak jugak kannnn

    ReplyDelete
  16. Saya penasaran kalo di negeri saya apa nama kue tako itu ya?
    Tapi terlihat cantik. Menarik banget...

    Salam jumpa dan salam perkenalan Mbak.

    Salam dari saya di Sukabumi, West Java

    ReplyDelete
  17. ada sengkuang cina tu mmg sedap sgt... cayalah gigih buat sendiri

    ReplyDelete
  18. Oh namanya di sana kue tako. Di sini namanya kue talam. Mirip penampakannya, ada santan juga di atas. Saya sukaaa kue ini. Tapi tak pernah lah bikin sendiri kak ๐Ÿ˜…

    ReplyDelete

Terima kasih singgah komen..